Recension: Tekken 3D

Tekken 3D: Prime Edition är det första Tekkenspelet till 3DS och det andra som släppts till Nintendokonsoller någonsin. Man har skapat ett nytt spelsätt, integrerat Street Pass-funktionen, lagt in så kallade "Tekken Cards" men man har även tagit bort en del saker man sett mycket innan. Story Mode finns nu inte längre, utan spelet verkar vara baserat på långfilmen Tekken: Blood Vengeance som följer med i spelet. Vill man spela ensam så får man spela antingen Quick Play eller det nya spelsättet Special Survivor som har ersatt Survivor Mode. Skillnaden är att det finns olika utmaningar att klara nu. Klarar du en utmaning belönas du med ett Tekken Card som du kan titta på i Tekken Card-galleriet. Du har kvar rekorden på hur långt du kommit och hur lång tid det tog att komma dit precis som i tidigare Tekkenspel till konsoll. I Multiplayerläget kan du välja att spela antingen lokalt eller över Wi-Fi där du kan spela antingen random matcher eller mot kompisar du lagt till med Friend Code.

Så, du har tre olika spellägen att välja mellan: Special Survivor, Quick Battle och Versus Battle (och Practice så klart). Att man tagit bort story mode tycker jag personligen är väldigt tråkigt eftersom man då själv fick spela för att lära sig historien bakom varför varje karaktär gick med i turneringen från början. Sen tappar det känslan att det ens är en turnering från första början. Det är inget fel med att lägga in en långfilm i själva spelet, det är unikt och lockande men det är sällan man har lust att sitta och kolla på samma film fler gånger på en så pass liten skärm.

Grafik: 8/10
Grafiken är bra på ett sätt men dålig på ett annat. Det är grymt att bilden flyter på i 60 fps både i 2D och i 3D, men tyvärr dåligt att man inte utvecklat grafiken mer. PSP var längre fram för tre år sen och då undrar man lite vad Nintendo håller på med? De har uppenbarligen bytt målgrupp lite med tanke på att de släppt bland annat Tekken, Street Fighter och Resident Evil till 3DS men man börjar undra om anledningen till att de inte höjt grafiken är för att målgruppen är yngre människor. Jag riktar mig både till Nintendo och Namco när jag skriver det här: Nästa gång ni släpper något nytt, se till att grafiken är up to date på alla sätt!

Kontoller: 10/10
Kontollerna går inte att göra annat att hylla, det är samma kontroller som man använt till Playstation vilket gör det mycket enklare att spela de andra Tekkenspelen samt komma in i det här nya. Det enda jag var skeptisk till i början är attackknapparna på skärmen som du kan lägga in valfria attacker på via inställningarna. Men eftersom de ändå inte verkar funka i Multiplayerläget så är det inget mer med det.

Spelkänsla: 5/10
Jag saknar tyvärr Story Mode alldeles för mycket för säga så mycket bra här. Det nya Survival Mode är häftigt, men det väger inte alls upp för att man tagit bort Story Mode i det här spelet. Man får inte alls samma känsla av att det är The Iron Fist Tournament, utan nu är det bara vanliga fighter man spelar.

Multiplayer: 5/10
Det ÄR ett bra Multiplayerläge, man kan välja mellan ranked eller friend matches och mycket mer begär man inte. Det största negativa är att det verkar dra en hel del nätverkskapacitet eller så är servrarna dåliga för man har en hel del lagg ibland. Jag hoppas att det här är någon som Nintendo åtgärdar i en uppdatering av något slag men tills dess så sätter jag en femma!

Slutsats:7/10
Det är ett roligt spel, men jag hade förväntat mig mer av det. Jag saknar fler olika modes att välja mellan och en vanlig survival mode också. Det finns ett bra Multiplayerläge som bara behöver utvecklas lite till för att vara fulländat. Jag rekommenderar det här spelet till alla som vill spela Tekken för Multiplayerläget, Eftersom det finns rankat så kan det vara riktigt kul att tävla i både med kompisar och folk man aldrig träffat förut!